Patagonia
Kraina geograficzna położona w południowej części Argentyny i Chile. Na zachodzie pełna fiordów i wysp. Od wschodu bogata w przepiękne jeziora. Mniej więcej w środku regionu znajdują się olbrzymie płaskie pustynne przestrzenie. Jakby tego było mało, bezpośrednio nad Patagonią wznoszą się silnie zlodowacone Andy. W takich okolicznościach przyrody spędziłam tydzień. Poniżej kilka miejsc, które zobaczyłam.
Glaciar Perito Moreno
Lodowiec w Parku Narodowym Los Glaciares w południowo-zachodniej prowincji Santa Cruz, w pobliżu miasteczka El Calafate. Ma on 258 km2 powierzchni – 30 km długości, 5 km szerokości i 250 m wysokości, w tym nad powierzchnią wody ok. 70 m. Jest to jeden z 3 lodowców na świecie, który nie poddał się efektowi cieplarnianemu. Nie dość, że nie maleje to jego masa przyrasta.
Fitz Roy & Cerro Torre
Fitz Roy (znany tez jako Cerro Chaltén) to najwyższy szczyt w pobliżu wioski El Chaltén na południu Patagonii. Nazwa „Chaltén” wywodzi się z języka Indian Tehuelcze i znaczy „dymiąca góra”. Nazwa ta odnosi się do chmur często otaczających szczyt. Natomiast oficjalne imię zostało nadane przez Francisco Moreno w 1877 roku, na cześć brytyjskiego kapitana Roberta Fitz Roy’a. W patagońskim krajobrazie El Chalten wyraźnie zaznacza się również iglica Cerro Torre. Jest to najwyższy z czterech szczytów w grupie, w skład której wchodzą jeszcze: Torre Egger, Punta Herron oraz Cerro Standhard.
Ushuaia
Ushuaia (indiańska „Zatoka u krańca”) jest uznawana za najdalej na południe wysunięte miasto kuli ziemskiej. Miasto zlokalizowane jest na terenie Ziemi Ognistej (Tierra del Fuego). To właśnie stąd wyruszają wyprawy na Antarktydę.
Praktycznie
- Jak dojechać? przykładowe połączenia:
Buenos Aires (Retiro) – Puerto Madryn » linia TRAMAT – cama ejecutivo¹ » przejazd: 19 godz. » bilet: 1 900 ARS (∼500 zł)
Puerto Madryn – Rio Gallegos » linia ANDESMAR – cama ejecutivo » przejazd: 18 godz. » bilet: 1 800 ARS (∼475 zł)
Rio Gallegos – El Calafate » linia MARGA – cama » przejazd: 4,5 godz. » bilet: 300 ARS (∼80 zł)
El Calafate – Perito Moreno » linia TAQSA – semi-cama » przejazd: 1,5 godz » bilet: 450 ARS (∼120 zł) w obie strony + wstęp: 330 ARS (∼86 zł)
El Calafate – El Chalten » linia TAQSA – semi-cama » przejazd: 3 godz » bilet: 400 ARS (∼100 zł) w obie strony
El Calafate – Lotnisko Comandante Armando Tola (FTE) » linia Bus VES Patagonia » przejazd: 0,5 godz. » bilet: 100 ARS (∼26 zł)
El Calafate – Usuhuaia – Buenos Aires » linia LAN Airlines » lot do Ushuaia: 1 godz 15 min + lot do BA: 3 godz. » bilet: 750 zł
- Gdzie spać?
Puerto Madryn – La Tosca Hostel » 2 os. twin z łazienką, ze śniadaniem » koszt: 186 zł/pokój
El Calafate – Hostel I Keu Ken » 4 os. dorm, ze śniadaniem » koszt: 96 zł/os
El Chalten – Hostel Pioneros del Valle » 4 os. dorm z łazienką » koszt: 75 zł/os
¹ W argentyńskich autokarach istnieje podział siedzeń na cama (z miejscami leżącymi), semi-cama (ze standardowymi siedzeniami lekko odchylającymi się do tyłu) i classico (sztywne siedzenia, bez regulacji). Przewoźnicy stosują dodatkowe nazewnictwa np. cama total = cama ejecutivo = cama con servicio = cama premium, co powinno wskazywać, że w trakcie przejazdu otrzymacie catering. Istnieje też pierwsza klasa czyli siedzenia suite = premiere classe, które wyglądają jak semi, ale mają odgradzającą ściankę. Uwaga! W jednym autobusie mogą być różne rodzaje foteli.